Skriv en kommentar

Det å endre kosthold er en omveltning.
Mange tror at det å bytte fra "normal" høykarbo kost til lavkarbokost koster mye penger.
Man trenger ikke å bruke mye penger på erstatningsprodukter.
Et lavkarbokosthold baserer seg i hovedsak på naturlig og ren mat. 
Det å kjøpe kjøtt og fisk kan fort bli dyrt, men det er viktig noen ganger å tenke litt smart.
Titt alltid i billigkroken i butikken på søndag eller mandag.
Der kan man gjøre mange kupp.
Sesong grønnsaker er oftest billigere.
Planlegg grønnsaker og kjøtt/fisk slik at det blir spist opp.

Planlegg handlingen (handleliste) og skriv ukeplan er et godt tips å ta med seg.

Søndag for et par uker siden, fant jeg dette på tilbud. 
Det ble 3 middager til 4 stykker for ca 100kr.
Det kaller jeg et kupp

Skriv en kommentar

Uke 34 betyr skolestart for mange elever og ikke minst oss foreldre.
Det betyr at sommerferien er over for de fleste og tilbake til "rutiner" igjen.

En av våre rutiner er å skrive ukesmeny, spesielt middager.
Jeg har fylt ut vår lunsj og eventuelt vår kvelds også.
Menyer er kjekt:
#handle en gang i uken
#blir billigere, enn å impulshandle hver dag
#alle vet hva som er til middag
#oversiktlig

Vi spiser 2-3 måltider hver dag og faster oftest fra kl 20 - 12.
Spiser vi middag ved 16 tiden, spiser vi også

Skriv en kommentar

Den beste årstiden jeg vet om er sommer.
Det er solcool, forhåpentligvisfoot-in-mouth, varmt i været og man nyter kveldene mye bedre både ute og inne.

Med vår og sommer hører også grillmat til. 
Grillmat er mye mer enn bare pølser og hamburgere, i vært fall for oss.

Jeg har flere ganger fått spørsmål om hva man kan grille av grønnsaker og hvilket tilbehør man kan ha ved siden av grillmat når man går på lavkarbo kosthold. 
Jeg tenkte at jeg skulle skrive litt om dette. 

Marinader jeg ofte bruker er:
Allround

Skriv en kommentar

Skumkake ble årets 17 Mai kake. 

17 Mai for oss er god frokost, barnetoget, pølser og is. 
Vi reiser så hjem for å grille eller spise reker. I år griller vi mest sannsynlig. 
Etter masse god mat, må man jo alltid ha god kake til kaffen. 
De andre her hjemme spiser marsipankake eller Brownie, men det kan ikke jeg spise.
I år skal jeg kose meg med Skumkake. Deler selvfølgelig til de som ønsker å smakesmile

Oppskrift på skumkake/ kokosbollekake
Nok til en liten kakeform.
3 eggehviter
3 ss tagatesse
1,5 ss

Skriv en kommentar

På et lavkarbo kosthold så får man i seg det meste av vitaminer og mineraler fra kosten, i form av meieriprodukter, fett, grønnsaker, bær, nøtter, kjøtt og fisk. Det kan allikevel være greit med et ekstra tilskudd av følgende vitaminer og mineraler:

Magnesium
-
Når man går ned i vekt, og spesielt på et lavkarbokosthold kan man få kramper/urolige ben eller armer.
Magnesium er muskelavslappende og er derfor veldig fint å bruke.
Magnesium styrker immunforsvaret og hjelper til med normal

Skriv en kommentar

Etter nesten 2 år på lavkarbo, har jeg endelig klart å overbevise min mann. 
Om han er helt overbevist ennå, vet jeg nå da ikke, men jeg har fått han over på lavkarbokosthold. 
Han har nå gått 1 uke på lavkarbokosthold og jeg syns han er kjempe flink.

For 8-9 dager siden fikk han beskjed av legen at blodprøvene hans ikke var så fine, så hun ville sette han på flere medisiner ift kolesterol og noen andre.
Da han ikke ønsker kolesterolmedisiner, ble vi enige med legen at han også skal

Skriv en kommentar

Valentines day betyr kjærlighetsdagen eller hjertenes dag. Feires i hovedsaklig i engelsktalende land og i Frankrike. Har i de senere årene også kommet til Norge. Det er en feiring av kjærlighet og romantikk. 

Men hva betyr det egentlig?
Er det bare par som kan feire slike dager?
Er det mannen som skal hedre oss kvinnene?

Det viktigste for meg på en slik dag, er at vi kan vise hverandre litt ekstra omsorg, vise at vi bryr oss og være prisgitt våre venner, kjære og familie.
En ekstra klapp på

Skriv en kommentar

engstelig smiley3

Tirsdag 29/1 var det ny kontrolltime for diabetesen og kostholdet.

Det var 9 mnd siden siste kontroll undecided Det handler ikke om at jeg ikke vil på kontroll, men vi har hatt en vikarlege som ikke har vært veldig tess.
Han forstod ikke hva lavkarbokosthold var og ønsket å sette meg på andre medisiner jeg ikke trengte.
Resultatet av det ble at jeg ikke gikk til legen frem til min fastlege var tilbake.
Jeg er fast bestemt på at jeg ikke skal gå på medisiner hvis jeg ikke må. 


Vel, jeg gruet

Skriv en kommentar

tapas

Vinneren av konkurransen ble Toril Hoff Berg. Et av hennes forslag var tapasretter. 

Tapasretter er ikke noe vi spiser så ofte her hjemme, men det er alltid morsomt å prøve noe nytt. 
Jeg lagde maten i små skåler, men det er bare å bruke tannpirkere eller feste maten på andre måter.

Tapas kommer egentlig fra Spania og betyr fingermat, og er ofte brukt som forretter eller småretter.
Vi i Norge har lagd vår egen vri på det.  

Her er det jeg har laget i dag:

Stekt nøttebrød med hvitløk og

Skriv en kommentar

1000 følgere

I går nådde jeg 1000 medlemmer på ak`s nye livsstil lavkarbo/smartkarbo.
Jeg er så takknemmelig og rørt av at så mange mennesker ønsker å følge hva jeg lager og skriversmilelaughing
Det betyr bare at jeg inspirerer og da er et av mine mål nåddsmile

Jeg hadde vel aldri trodd da jeg opprettet facebook-siden høsten 2017, at det skulle bli så mange som følger meg.
Nå går jeg for enda flere og krysser fingrene for at det ikke tar lang tid før jeg har over 2000 følgere eller mer.

Da jeg rundet 1000 medlemmer, tenkte jeg

Skriv en kommentar

Vi har vel alle hørt om at vi bør spise mer grønt.
I følge reklamene skal vi spise 5 grønnsaker, frukt og bær hver dag.
Det tilsvarer ca 500g og mesteparten bør være grønnsaker. 
På et lavkarbokosthold bør man unngå det meste av frukt, men 5 grønnsaker eller bær om dagen burde vi klare.

Grønnsaker er fullt av mineraler, fiber, antioksidanter og vitaminer kroppen vår trenger.
Grønnsaker kan forhindre og redusere sykdom ved at noen feks har blodsukkerregulerende effekt, kan regulere blodtrykk

Skriv en kommentar

Jeg vet at det er mange som starter på lavkarbo og har høye forventninger. Mange tror at ved et lavkarbokosthold kommer kiloene til å renne av. Sannheten er dessverre ikke slik for alle. 
Jeg tenkte jeg skulle skrive ned noen punkter om hvorfor ikke alle raser ned i vekt. 

  • Når en starter på et lavkarbo kosthold, kan kroppen bruke lang tid på å "lære seg" å forbrenne fett i stedet for karbohydrater. Når man spiser lite karbohydrater går forbrenningen gjennom leveren. 

Skriv en kommentar

shopping smiley2

Var innom et shoppingsenter i dag for å handle noen bursdagsgaver.
Det ble ikke bare med det embarassed. Visakortet og noen gavekort vi fikk til jul fikk kjørt seg embarassed

I dag var det morsomt å shoppe og ikke bare på grunn av pris.
Det har ikke alltid vært morsomt med shopping.
For 2-3 år siden var det aldri morsomt å shoppe, i vært fall ikke til meg selv.
Jeg vet at det fantes større mennesker enn det jeg var, men følte selv at jeg aldri fant noe fint eller at det var kledelig.

Det ble alltid nedtur å

Skriv en kommentar

smileysofa

Det hender at kroppen min streiker og i dag er en slik dag. 
Kroppen verker, øresusen er på topp, null konsentrasjon, trøttheten kommer kastet over meg og jeg har bare lyst til å grave meg ned. 
Da er sofaen og pleddet godt å ha. 
Vi har vel alle slike dager, men etter at jeg fikk diabetes type 2, krystallsyke, øresus og dårligere konsentrasjon, kommer slike dager oftere enn tidligere. 
Etter en uke med mye jobbing, 7 av 8 dager, skolestart på barna, treningsoppstart på barna

Skriv en kommentar

Anne-Katrine

Tenkte jeg skulle dele litt av min diabeteshistorie.

Jeg tror jeg kan erindre at min mormor hadde diabetes, men er ikke sikker. Jeg har dessverre ingen som kan bekrefte eller avkrefte dette. 
Min mor fikk diabetes type 2 da hun var 29 år. Hun klarte ikke å regulere sin diabetes veldig godt. Legene oppdaget ikke hennes diabetes før hun ble veldig syk med hjertesvikt. Hun gikk på medisiner og satte insulinsprøyter etter kort tid. Jeg kan huske at legene anbefalte henne Fedon Lindbergs

Skriv en kommentar

Vi har vel alle hørt om diabetes, men hva er egentlig diabetes? og hva er forskjellen mellom diabetes Type 1 og diabetes Type 2? 
Det har også kommet 2 nye former for diabetes.

Diabetes Type 1
Er en autoimmun sykdom.
Bukspyttkjertelen produserer lite eller ingen insulin. Kroppen opplever cellene som produserer insulin som fremmede, angriper dem og ødelegger cellene. 
Ca 30.000 mennesker i Norge har denne diagnosen. 
Ukjent årsak.
Det forskes på om mulig årsak kan komme av

Skriv en kommentar

hurry smiley

Etter juleferie og fri starter januar og hverdagen med et brak. 
Håper ikke jeg er den eneste som synes at hverdagen starter brått etter ferien til tross for at jeg savner hverdagen.
Det er tungt å bli vekket av vekkerklokka hver dag, få unger på skolen, lekser, idretter, jobb etc.
Ikke nok med det, man skal også planlegge hva man skal spise hver dag slik at man ikke skeier ut ?.
Så hvordan kan man få inn enkel lavkarbomat i en hektisk hverdag. 
Du må se på din hverdag og hvordan den

Skriv en kommentar

Et par tips til hvordan starte opp med lavkarbo.
Les deg grundig opp om lavkarbo.
Kast eller gi bort mat med raske karbohydrater, som godterier, kjeks, kaker, sukkerholdig brus etc.
Kast eller gi bort brød, kornprodukter, poteter, ris og pasta.
Kjøpt inn mat du kan spise og liker.
Planlegg måltidene dine. Et lite tips er å skrive ukesmeny, noen tips kommer under. 
Spis deg mett og ikke spis før du er sulten igjen. 

Matvarer man kan spise
Rent kjøtt fra dyr (vilt, lam, okse, kylling, gris)

Skriv en kommentar

En gjennomsnittlig kvinne trenger ca 2000 kalorier pr dag og en gjennomsnittlig mann ca 2600 kalorier pr dag.
Vi har hørt mange ganger at hvis vi spiser flere kalorier enn man forbrenner, da legger man på seg.
I hverdagen er vi ikke så opptatt av dette, uansett om vi kjenner til denne kunnskapen. 

I et normalt kosthold anbefales det at 1/3 er protein, 1/3 fett og 1/3 karbohydrater.
De fleste overstiger karbohydrater og fett mye mer enn man tror.

Ved et lavkarbokosthold er man ikke så opptatt

Skriv en kommentar

smiley mel

Tenkte jeg skulle skrive litt om de forskjellige meltypene jeg bruker.

Det tok litt tid før jeg forsto at når du lever på lavkarbo skal man ikke ha melprodukter.
Grovt mel inneholder stivelse i form av langsomme karbohydrater.
Et smartkarbo kosthold kan man bruke spelt, bygg, havre etc.

Men hva med glutenfritt mel?
Glutenfritt mel er dessverre heller ikke innenfor på lavkarbo.
Glutenfritt mel inneholder mer karbohydrater enn vanlig mel, dette fordi glutenfritt mel inneholder mye raske

Skriv en kommentar

sweet smiley

Det tok meg lang tid å bli kjent med hvilke type søtning som anbefales på lavkarbo. 
Det var viktig for meg at den type søtningen jeg brukte ikke økte blodsukkeret mitt. 
Når det finnes så mange typer alternativ til sukker, så man kan føle seg litt "lost" i all letingen. 
For å kunne dekke bredden vanlig sukker har, må man bruke forskjellige typer alternativ søtning. 

Jeg lager er innlegg for å gi en oversikt over søtning jeg bruker, hvorfor jeg bruker det og hva jeg eventuelt

Skriv en kommentar

spørsmålsmiley

I et normalt kosthold får vi i oss mye mer sukker enn vi er klar over.

Vi tror vi lever sunt ved å kutte på godteri og brus og kun spise det i helgene. Dette er langt fra sannheten.
Alt av stivelse og sukker er karbohydrater.
Norsk helseinformatikk deler karbohydrater inn i 3 deler. 
Monosakkarider er enkeltmolekyler av sukker og finnes i de fleste karbohydrater.
Monosakkarider finner man i frukt, honning, loff og maltose i melkeprodukter.

Disakkarider er tomolekyler. Det er to enkeltmolekyler

Skriv en kommentar

emoji with question mark

Ofte kommer jeg over mennesker som lurer på hva lavkarbo egentlig er.
Det er mange mennesker der ute med fordommer mot lavkarbo og har oppfattelse av at det eneste som spises er egg, bacon og smør.
Før jeg startet på lavkarbo for halvannet år siden, må jeg innrømme at jeg hadde mange av disse tankene selv også.
Det var ikke før jeg Googlet, leste artikler og meldte meg inn i flere lavkarbosider på facebook, at jeg virkelig forsto hva lavkarbo er. 

Så hva er egentlig lavkarbo?
Fra Wikipedia

Skriv en kommentar

baking smiley

Jeg har alltid vært glad i å bake, spesielt gjærbakst.
Gjær er så takknemlig og gjør jobben sin.
Gjær gir alltid vellykket bakst. 

Det å droppe hvetemel, mel med gluten og gjær har vært utfordrende og jeg syns det fremdeles er utfordrende. 
Smaken på gjærbakst savner jeg ikke, men at deigen ikke oppfører seg slik jeg vil, kan jeg i perioder savne. 

Det å bake med mandelmel, pofiber, fiberfin, sesammel, kososmel, fiberhusk, natron og bakepulver byr til stadighet på utfordringer