Skriv en kommentar

På et lavkarbo kosthold så får man i seg det meste av vitaminer og mineraler fra kosten, i form av meieriprodukter, fett, grønnsaker, bær, nøtter, kjøtt og fisk. Det kan allikevel være greit med et ekstra tilskudd av følgende vitaminer og mineraler:

Magnesium
-
Når man går ned i vekt, og spesielt på et lavkarbokosthold kan man få kramper/urolige ben eller armer.
Magnesium er muskelavslappende og er derfor veldig fint å bruke.
Magnesium styrker immunforsvaret og hjelper til med normal nervefunksjon og hjerterytme.
Magnesium hjelper rundt 300 enzymer i kroppen til å forbrenne fett og karbohydrater. 
Mangel på magnesium kan i noen tilfeller ha indirekte årsaker til allergier, astma, diabetes, hjerte-/karsykdommer, migrene og høyt blodtrykk.
Matvarer som kjøtt, fisk og grønnsaker er kilder til magnesium. 
Et normalt mennesker har ca 20g magnesium i kroppen til enhver tid. 

Kalsium -
Kalsium er den viktigste byggesteinen i skjellet og beinvev.

Kalsium er også viktig komponent til støttevev,normal koagulering av blod og for at musklene, hjertet og nervesystemet skal fungere normalt.
Kalsium bidrar til virkningen av flere hormoner.Hvis du ikke får i deg nok meieriproduker, er det viktig med Kalsiumtilskudd.
Anbefalt døgndose til et voksent menneske er ca 800mg.
Matvarer som ost, yougurt, nøtter, brokkoli, blomkål og sardiner er gode kilder til Kalsium.

Tran/Omega 3 -
Tran inneholder omega 3 fra fisk og vitamin D,A og E.
Det er viktig for normal utvikling og slik at man holder seg frisk.
Kroppen vår er avhengig av omega 3, men klarer ikke å produsere den selv.
Det er derfor viktig med tilskudd gjennom kosten eller via tran/omega 3 tabletter. 
Fett er en svært viktig energikilde for kroppen vår og er avgjørende for både oppbygning og funksjonen til cellene våre.
Matvarer som inneholder omega 3 er fet fisk, som makrell og laks.

D-vitaminer -
Mange nordmenn sliter å få i seg nok D-vitaminer på vinterstid.
Ved at man går for lenge med vitamin-D underskudd kan man blant annet være sårbar for depresjon, hjerteinfarkt og blodpropper.
D-vitaminer er viktig for opptak av kalsium og fosfat.
Det hjelper ikke hvor mye kalsium eller fosfat du får i dag, hvis du har underskudd på D-vitaminer. 

B-vitaminer - 
B-vitaminer er en fellesbetegnelse på flere vannløselige vitaminer med en rekke ulike funksjoner i kroppen. 

B-vitamin finnes i nesten alt vi spiser i en eller annen form. 
Totalt finnes det åtte forskjellige vitaminer: B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 og B12.
De forskjellige B vitaminene har forskjellige oppgaver i kroppen.
B-vitamin behøves for at mange av kroppens prosesser skal fungere optimalt, blant annet energiomsetningen, produksjonen av røde blodlegemer, nervesystemets funksjon og utviklingen av andre viktige bestanddeler av kroppens DNA.
De er alle vannløselige, noe som innebærer at de ikke kan lagres i kroppen.
Dette gjelder ikke B12.
De andre forsvinner raskt ut av kroppen med urinen.
Tegn på B- vitamin mangel er trøtthet, irritabilitet, slitenhet, svimmelhet og depresjon.
B-vitamin finnes i animalske matvarer som kjøtt, fisk, skalldyr, egg og meieriprodukter.

Skriv noe her...
Du er gjest
eller publiser som gjest
Laster kommentar... The comment will be refreshed after 00:00.

Bli den første til å kommentere.