Skriv en kommentar

sweet smiley

Det tok meg lang tid å bli kjent med hvilke type søtning som anbefales på lavkarbo. 
Det var viktig for meg at den type søtningen jeg brukte ikke økte blodsukkeret mitt. 
Når det finnes så mange typer alternativ til sukker, så man kan føle seg litt "lost" i all letingen. 
For å kunne dekke bredden vanlig sukker har, må man bruke forskjellige typer alternativ søtning. 

Jeg lager er innlegg for å gi en oversikt over søtning jeg bruker, hvorfor jeg bruker det og hva jeg eventuelt bruker det sammen med. 

Sukrin får man i mange forskjellige varianter. Felles for alle typer sukrin er:
Den mest brukte og kjente, er basert på sukkeralkoholen erytritol.
Sukrin kom på markedet i 2007.
Sukrin er 100% naturlig og finnes i blant annet pærer, sopp og i noe fermentert mat.
Sukrin inneholder ingen kalorier og gir dermed ikke blodsukekrstigning.
Sukrin inneholder karbohydrater, men kroppen benytter seg ikke av dem.
Kroppen skiller ut sukrin gjennom urinen.
Karbohydratene kan da med andre ord trekkes ifra.
De fleste sukrin produktene gir fra seg en kald smak.
Den kalde smaken kommer av at erytritolkrystallene løser seg opp på tungen og avgir en kald smak.
Sukrin kan varmebehandles og er derfor godt egnet i bakst og i matlaging.
Sukrin skader ikke tennene slik vanlig sukker kan.
Noen typer sukrin får man kjøpt i dagligvare, andre på helsekost. 


De forskjellige typene av sukrin:
Sukrin - 70% som vanlig sukker. bør ikke overstige mer enn 20% av baksten.
Sukrin + - Dobbelt så søtt som vanlig sukker. Fint å bruke til søte oppskrifter, og kan brukes opp til 40% av baksten. Har samme konsistens som vanlig sukker. 
Sukrin 1 - like søtt som sukker. 
Sukrin gold - Brukes som brunt sukker. Gir minst metallsmak. Har en gylden farge og en fyldig og rund smak. Brukes godt sammen med fibersirup gold.
Sukrin melis - Brukes som vanlig melis. Har konsistens som finmalt sukker og løser seg lett opp. Fin å bruke til desserter, glasur etc. Kan gi metallsmak.
Sukrin øko - Tilsvarer sukrin.

Tagatesse er et kaloriredusert strøsukker basert på tagatose.
Det er dobbelt så søtt som vanlig sukker.
Tagatesse skal kun brukes i halv mengde av vanlig sukker.
Tagatesse har ingen kald smak slik som sukrin har.
Tagatesse kan karamelliseres.
Tagatesse kan fort få en brunende effekt og tåler dermed ikke så høy varme, maks 160°C.
Posen som tagatesse kommer i må oppbevares tørt.
Hvis tagatesse kommer i kontakt med fuktig luft eller væske, vil sukkeret klumpe seg og blir hardt.
Tagatose inneholder noen kalorier, men fordi den kun arbsorberes delvis i kroppen (15-20%) gir det mindre blodsukkerstigning enn vanlig sukker.
Ved bruk av store mengder tagatesse kan tagatose gi mageproblemer. 

Fibersirup er en søt sukkerfri sirup.
Fibersirup er laget av plantefiber som heter isomalto-oligoskkarid (IMO-Sirup).
Fibersirup inneholder 70g fiber og 6,1 g sukker pr 100g.
Fibersirup smaker godt og pga fibrene gjør den godt for kroppen.
Kan virke lakserende ved store doser.
Finnes i 2 forskjellige varianter:

Fibersirup clear - Gir bakst en søt og god smak.
60% så søtt som vanlig sukker.
Gjør at kjeks og cookies får en sprø utside og myk og klissete innside.
Kan kamuflere noe av metallsmaken i sukrin. 

Fibersirup gold - er tilsatt litt maltekstrakt og stevia.
Har en gylden farge og smaker godt.
Fibersirup gold kan kamuflere noe av metallsmaken i sukrin.
Brukes med andre ord godt sammen med sukrin produkter.
100% så søtt som vanlig sukker.
Erstatter vanlig sirup og honning.
Godt å ha over nøtter, bær, på pannekaker og i granola etc.


Natreen er en ideel sukkererstatter til vanlig sukker.
Det ser ut som vanlig sukker og smaker som vanlig sukker.
Har samme volum og søtningsgrad som vanlig sukker.
Natreen består av de kunstige søtstoffene cyklamat og sakkarinkcal og påvirker ikke blodsukkeret.
Natreen finnes i 3 former; suketter, flytende og som strøsukker.
Det er begrenset hvor mye cyklamat og sakkarin kroppen skal ha pr dag, så derfor anbefales ikke natreen i store mengder av gangen.
Den kan fint brukes som strøsukker i tillegg til annen søtning i bakst etc.
Natreen kan også kamuflere noe metallsmak fra sukrin.
Passer godt til diabetikere. 


Natreen stevia har tatt de gode kvalitetene til Steviaplanten som gir den gode søte smaken.
Natreen Stevia inneholder Stevia ekstrakt og det offisielle navnet er "steviol glykosider".
Finnes som strøsukker og suketter.


Steviaer en gruppe planter som ofte kalles sweetleaf eller sugarleaf («sukkerblad»).
Plantene inneholder glykosider som er opp til 300 ganger søtere enn sukker.
21. november 2011 ble det kjent at stevia var blitt godkjent i EU og EØS.
Planten vokser oftest i sør og mellom Amerika, men den har også blitt funnet i ulike land i Asia.
Inneholder ikke kalorier og gir dermed ikke blodsukker stigning.
Norge har 
begrenset inntak til 4 mg pr kg kroppsvekt pr dag.
Man får kjøpt stevia som: 1) plante der man kan bruke blader i matretter eller man kan tørke bladene 2) Strøsukker 3) Dråper.
Stevia må måles nøye opp fordi det er så søtt.

Steviadråper med smak tilfører søthet og smakstilsetning.
Smaker som mandelessens, sitron, kaffe, karamell, vanilje, bringebær etc.
Jeg bruker det for å smakstilsette kaffe, karameller, sjokolade, bakverk etc.
6 dråper tilsvarer 1 ts. 

Det finnes flere typer søtning også.
De jeg har skrevet om er de jeg oftest har i skapet mitt. 

Jeg bruker mest sukrin, fibersirup, tagatesse, natreen og steviadråper med smak. 

  

Skriv noe her...
Du er gjest
eller publiser som gjest
Laster kommentar... The comment will be refreshed after 00:00.

Bli den første til å kommentere.