Hvordan bruke gjær i lavkarbobakst

Jeg har tidligere skrevet et innlegg om “lavkarbo bakst på godt og vondt” som handler om at lavkarbo bakst ikke oppfører seg likt som hvetebakst. Jeg har forsøkt meg på mange oppskrifter, der baksten detter sammen, blir steinhard, smaker vondt etc. Noen har gått i søpla, mens andre har jeg spist eller lagd strøbrød eller krutonger av. Lavkarbo bakst uten gjær har en helt annen struktur og smak enn vanlig hvetebakst. Noen gode lavkarbo oppskrifter uten gjær finner du her
Da jeg begynte å spise lavkarbo var det ingen som brukte gjær i lavkarbo bakst. Meltypene vi bruker å lavkarbo inneholder lite karbohydrater. Gjær trenger karbohydrater/stivelse til å aktivisere seg og heve baksten. 

Jeg bakte noen rundstykker og brød med gjær i 2019, men ble ikke helt fornøyd med baksten så la det på hylla inntil videre.
I det siste har flere andre lavkarbo bloggere (blant annet omlavkarbo og fett og forstand) begynt å bruke gjær i bakst, og for å følge “moten” måtte jeg også prøve….
Vel gjær trenger stivelse/sukker for å bli aktivert, og da vi ikke spiser sukker på et lavkarbokosthold måtte sukker erstattes med noe annet. 
Du kan selvfølgelig bruke bitte litt sukker i baksten for å gjøre det lettere for deg, da gjæren spiser opp sukkeret, men det er ikke det meste heldige for personer som meg med diabetes. 

Her er søtstoffene du kan bake med for å få aktivert gjær i lavkarbobakst.

Tagatesse – inneholder: Tagatose, isomalt,
kostfiber (inulin og oligosakkarider), sukralose.
Stevie Sweet strøsøtning– inneholder:
Maltodekstrin, fructofibres (inulin), steviol glycosid.
Nye søtningsstoffet Finesse – inneholder: isomalt, erytritol,
sukralose, inulin fra sikorirot.
Yacon sirup – Søtsmaken til roten kommer fra inulin.
Den inneholder også litt glukose og fruktose da det kommer fra en plante.
Lite øl – Inneholder litt søtning og karbohydrater, men disse spises opp av gjæren.

Så hva er nå fellesnevneren i søtningtypene (minus øl) i det jeg har nevnt over? Det er INULIN.
Inulin er en type stivelse som gjøres om til fiber i kroppen vår.
Fiber skiller kroppen rett ut
igjen, og har ingen påvirkning av blodsukkeret.
Det som er fordelaktig med
inulin i bakst er at stivelsen aktiverer gjæren, slik at bakverket hever.
Gjæren “spiser” opp karbohydratene.
NB! Inulin kan gi litt mageproblemer, så det er ikke alle som tåler dette.

Mengde søtning avhenger av om du skal bake søt bakst eller salt bakverk.

Det viktigste en må gjøre når en bruker gjær i bakst på lavkarbo er å la deigen få heve på benken minimum 30 minutter.

Print Friendly, PDF & Email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *