Gode grunner til å lage hjemmelaget kraft

Før jeg startet på lavkarbo var jeg ikke opptatt av å lage kraft, men har sett nytteverdien av hjemmelaget kraft på flere plan det siste året.
Jeg har i flere år kokt inn rekeskall til kraft til fiskesuppe, men visste du at du kan lage kraft av alt av kjøtt, fisk, skalldyr etc.
Langtidskokt kraft smaker utrolig godt, løfter de fleste retter og sunt for kropp og sjel.
I denne teksten kommer oppskrift på hvordan lage hjemmelaget kraft, hvorfor det er lurt å lage kraft og flere grunner til at kraft er supermat. 

Hvordan lage kraft:

  • 1,5 kg kraftben, (rester av ben, skinn, fett skall og kjøtt kan også brukes)
  • 2 liter vann
  • friske urter
  • 3-4 Laurbærblad
  • ca 1 dl eddik, kan byttes ut med 1 sitron eller 2 ts salt
  • rester av grønnsaker/grønnsaksskall kan også brukes

Ha kraftben i en kjele, sammen med urter, eddik og kaldt vann.
La alt stå på benken en stund før platen settes på.
Sett platen på middels varme.
Når vannet har fått et oppkok, senk temperaturen og la alt trekke i minimum 6 timer, helst et døgn.
Jo lenger kraften koker, jo mer smak får du.
Ønsker du å bruke kraften til fond er det greit å koke inn kraften og fryse ned i terninger, feks i isbitposer.
Kraft oppbevares i kjøleskap eller i fryser.

Hva kan du bruke kraften til?

  • Du kan bruke den ferdige kraften som fond – smakstilsetting i andre retter, som feks gryter, sauser etc
  • Du kan bruke kraften som base i supper, som feks fersk suppe, kyllingsuppe etc
  • Du kan bruke kraft som smakstilsetning i grønnsaksmos
  • Du kan drikke kraft som buljong, se under for hvorfor dette er lurt.
  • Hvorfor bør man drikke kraft:
  • Inneholder vitaminer og mineraler. Det virker som et kosttilskudd.
  • Inneholder masse proteiner
  • Godt for fordøyelsen
  • Bekjemper inflammasjon
  • Kan virke som et skjønnhetsmiddel i form av at det styrker ledd, får sterkere negler, pen hud, sunnere og friskere hår etc, over tid selvfølgelig
  • Inneholder få kalorier
  • God fettkilde, selvfølgelig avhengig av hva du har lage
Print Friendly, PDF & Email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *