Lavkarbo lapskaus

Lapskaus er en tradisjons rett i Norge, men visste du at Lapskaus egentlig kommer fra Nord Tyskland. 
De her hjemme er over middels glad i lapskaus. Vi lager den med kjøttdeig, kyllingkjøttdeig, pølser, svinekjøtt eller oksekjøtt. 
Da jeg startet å spise lavkarbo var lapskaus noe av det første jeg savnet. 
Lapskaus er ikke noe problem på lavkarbo, det er bare å erstatte potet med sellerirot, knutekål eller gresskar.
Hvorfor jordskokk er lavkarbo kan du lese om her.
Når du har rester av grønnsaker eller grønnsaker som begynner å bli gamle er det bare å skrelle, kutte de opp og lage lapskaus av det.
Når jeg lager lapskaus bruker jeg de grønnsakene jeg har i hus.

Lapskaus til 4 porsjoner

  • 800g kjøtt
  • 800g knutekål, jordskokk eller sellerirot. Jeg mikser de ofte sammen
  • 1, 5 pose snacksgulrøtter
  • 1 løk
  • 1/2 purre eller 4 vårløk
  • 2 Buljongterninger
  • Smør
  • Salt og pepper
  • 5-6 dl Vann
  • 250g andre grønnsaker: brokkolistilk, rester av kål, kålrot, persillerot, gresskar og eventuelt  søtpotet
  • For tykkere konsistens kan rester av grønnsaksmos brukes.


Et tips er å kutte opp rester av grønnsaker og fryse det og ta det opp når du skal lage lapskaus. 


Kutt kjøttet i biter.
Brun kjøttet i smør og krydre med salt og pepper.
Hell over vann til det dekker kjøttet og la kjøttet småkoke til det er helt mørt.
Kutt grønnsakene opp i like store biter.
Tilsett grønnsaker, buljong og litt mer vann i kjelen med kjøttet.
La lapskausen småkoke til alle grønnsakene er møre og begynner å mose seg, ca 20-30 minutter. 
Server med litt nyhakket persille over.
Rundstykker eller flatbrød ved siden av er veldig godt.

Print Friendly, PDF & Email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *